Hörneå bys hemsida
web-redaktör:
lena.lindholm
kontakt

Raggarungens
beännelser
- del 5 !

Raggarungens bekännelser

Hörneåbor berättar

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Raggarungens bekännelser!

Del 5- Raggartiden 1962 - 67

Hemma igen och boende på Axtorpsvägen 17 hos föräldrarna. Mamma hemmafru, farsan jobbade i Stornorrfors och senare på Landsverk grävmaskiner som resemontör och han var oftast ute på resor.

Hemmet blev mer och mer som omklädningsplats och ibland mat och sovplatsHappy smiley 9
Mamma var skärrad och undrade varför man aldrig var hemma. Det berodde helt enkelt på att man var ute på raggen på all fritid. Det blev som ett begär, så snart man kunde åkte man ut en sväng och kollade läget på Tegsgrillen, andra cafeér och läget runt centrum.

Jag hade då införskaffat en Grön Vauxhall Velox 6-cyl motor som spann som en katt. Gröna sköna heltäckande mattor och soffa fram och bak. Jag hade då en kort tid en anställning i Vännäsby där jag svetsade oljetankar i hemmen i Vännäs, Spöland och omnejd. Hyrde ett rum uppe vid det sk ”flygfältet”. Fritiden tillbringades i bilen och mest runt Umeås gator.

Eftersom jag alltid gillat motorljud så experimenterade jag en hel del med avgasrör och svetsade egna lösningar. På Veloxen byggde jag ett grenrör baktill med sex utblås och från motorn gick raka rör.

Varje natt när jag kom hem till Vännäs, från stan, drog jag en repa på Vännäs huvudstreeta och liksom berättade att nu är jag hemma igen. Full gas på tvåan förbi järnvägs-stationen i centrum och sen gassläpp. Gissa om Vännäs vaknade. Det vrålade, small och ylade ur de 6 piporna som från ett jaktplan och sen åkte man förnöjt hem för att sova några timmar innan jobbet tog vid.

Barnsligt men oj va kulHappy smiley 9 Jag var nog lite omogen på den tiden haha. Tyvärr har det där intresset för motorljud inte avtagit med åren och jag gillar ff att lyssna på motorljud. Min mail kommer alltid med ett v8-vrål så att jag hör när ngn mailar till mig Happy smiley 9 (Tom. min fru Aneth älskar v8-ljud, gärna en mullrig v8 på tomgång , märkligt ? Hon som aldrig varit raggarbrud. Hon kanske är en sån där want-to-be ändå?) Varje år går vi ut på Powermeet och lyssnar och kollar fina raggarbilar och jag tittar och minns hur det var.

V8-motorer är mycket kraftfulla maskiner och används ofta i båtar för att driva fram tunga båtar i vattnet där det oftast behövs mycket kraft för att få fart. Ofta låter därför USA-bilar på Powermeet som motorbåtar både på tomgång och vid acceleration – lyssna här!

Det här med ljud har blivit så populärt att man tom. utvecklat en fiffig grej för att få din bil att låta som en V8 eller Ferrari t.ex gm att koppla in den i din bil och ljudet följer motorns varvtal och spelar upp det ljud du valt i din bilradio Happy smiley 9
http://www.vongadget.se/product.html/soundracer-v8

Efter tiden i Vännäs blev det en sväng till Sundsvall och Alnön där jag och en kamrat från Umeå landsbygd,  arbetade en tid som resemontörer på fabrikerna Tunadal och Johannedal. Fritiden var jobbig. Lite sömn, mycket ragg och bilkörning så ofta vi kunde.

Min kompis kom från ett jordbrukarhem, liksom många andra ungdomar runt Umeå. Han hade stora problem med frågan om framtid och yrke. Föräldrarna ville  att någon av barnen skulle ta över och sköta jordbruket. Ingen av de fyra barnen ville stanna kvar hemma. Dottern arbetade på en affär i Umeå som låg i hörnet där Kopparhuset vid E4 senare byggdes. En natt brann affären upp totalt och dottern flyttade då som många andra söderut för att försörja sig och tjäna mera pengar än man kunde göra som jordbrukare. Den yngste av sönerna flyttade till Sydamerika och blev missionär. Den äldste blev affärsman och min kompis blev flygmekaniker  och sedermera försäljare av flygmotorer och dylikt.

Jordbruket som hade ett antal kor, höns och en arbetshäst, skulle skötas och vid slåttertider var vi tvungna att hjälpa föräldrarna att köra hem hö från åkrarna innan det blev tal om att åka ut och ragga. Höet skulle först upp på hässjor för att torka och sedan köras in med häst och vagn. Jag hjälpte till för att det skulle gå lite snabbare att komma ut på nöjen, men ofta var man så trött efter hårda dagar på åkrarna att man hellre stannade hemma och vilade.

Kompisen våndades mycket över att behöva lämna föräldragården i sticket, men det var ju ofta så det slutade. Industrialiseringen tog över och erbjöd bättre villkor och ungdomarna såg ingen framtid i jordbruket. När vi åkte ut och raggade efter hårt arbete i lagård och på åkrarna , luktade vi dessutom en blandning av ladugård och brylcreme, vilket ju inte var ovanligt, men kanske hade det en viss dragningskraft på åtminstone vissa ”brudar”, som ofta själva kom från jordbrukarhem runt Umeå.

Min arbetskompis kunde aldrig hålla sig hemma en enda kväll och till sist var man svimfärdig och utmattad så till den grad att man knappt orkade med arbetet. Som tur var kunde vi sova på jobbet i Sundsvall, eftersom vi sällan fick ngt material att jobba med. ”Håll er undan från ”ingenjörn”,  var  ju ordern från arbetsgivaren. ”Jag har bra betalt hela tiden ni är här.”  Det här har jag delvis berättat om tidigare i artiklarna om ”Rallarungens bekännelser”. Tyvärr betalade han oss sämre och sämre vilket slutade med att jag bytte bort min Velox mot en Mercedes 220 S och gled hem till Umeå för nya ”ragg” och uppdrag.

Hem till morsan igen, där var man alltid välkommen. Nu började en hektisk tid. Mercedesen var ju en perfekt ”raggarbil” med sin glänsande svarta lack, ädelträ invändigt och en fin stjärna på huven, en attraktiv raggarbil, men den var dryg på ”soppa” med sina dubbla förgasare. Min kompis drog vidare till Civila Flygverkstäderna i Västerås och ny karriär inom flyget.

Här kan du se bilder på många fina mercedes genom åren. Min var svart och årsmodell 1956 Såg ut som den under den krämgula till vänster överst på sidan. Synd man inte sparat den.

”Mersan” utrustades med en ny finess. Raka rör från motorn till tunneln under mitten på bilen. Därifrån och bakåt- två stycken tretums kopparrör från en gren mitt under bilen. I grenen satte jag ett spjäll så att jag med en vajer kunde reglera ljudet. Kopparrören som stack ut baktill , putsade man med häxans kopparputs precis som med kaffepannor o annat från förr. Nu kunde man ju impa med ett vrål när man ville, men samtidigt dra ner ljudnivån när man skulle samtala förtroligt med någon tjej.

Idag finns denna finess på Porsche, Ferarri  m.fl bilar i miljonklassen men den finns även på min Audi 200 TQ från 1990. Det kallas numera Electric Cutout eftersom avgasutsläpp och ljud då kan regleras motorstyrt med en knapp i bilen. Finns att köpa på racingaffärer mm men jag beställde från USA.
http://www.quicktimeperformance.com/OVAL/index.php

Barnsligt men roligt. Barnbarnen njuter och frugan ler i mjugg.

Del 6


Hörneå 2013-02-16 Tord Fröling

 

Besökare

Hörneå bys hemsida www.becken.se